Maak een stralende Instagram feed!


Ben jij ook wel eens jaloers op accounts die een perfecte Instagram feed hebben? Alle foto’s sluiten naadloos op elkaar aan en het geeft een professionele uitstraling. In deze blog leggen we je alles uit over het maken van een perfecte feed en bespreken we wat het belang is van een stralende feed.



Alleen foto’s van goede kwaliteit

We houden allemaal van kwaliteit. Dit is vooral belangrijk op Instagram, hier draait het namelijk om het plaatje. Foto’s van goede kwaliteit worden daarnaast meer geliked en eerder gedeeld. Ook kom je als bedrijf minder professioneel over als je foto’s van slechte kwaliteit gebruikt. Als je zelf foto’s gaat maken is het belangrijk om afwisseling te hebben in de foto’s. Plaats je de ene keer een foto van een object/persoon van dichtbij doe dat de andere keer dan van veraf. Dit houdt jouw feed spannend en hierdoor blijven jouw volgers geïnteresseerd.

Als je zelf geen tijd/zin hebt om een foto te maken, raad ik je aan gebruik te maken van websites zoals pexels.com, pixabay.com en unsplash.com. Op deze websites kun rechten vrije foto’s downloaden zonder daarvoor toestemming te vragen aan de maker.



Zorg voor eenheid

Je kunt jouw Instagram feed vergelijken met een tijdschrift. Ook daar zien alle pagina’s er anders uit maar je ziet wel duidelijk dat ze bij hetzelfde tijdschrift horen. Maar hoe kun je van jouw feed nou één geheel maken? Dit kan je als volgt doen:

  • · Gebruik vaste kleuren. Gebruik bijvoorbeeld altijd foto’s met een rood element er in.

  • · Bewerk al je foto’s op dezelfde manier. Hiervoor kun je gebruik maken van tools zoals: pickmonkey.com, Ribbet.com of pixlr.com. Dit is een soort online fotoshop, alleen dan gratis.

  • Creëer met een vast ritme. Heb je twee foto’s waar een onderwerp dichtbij op staat, wissel die dan af met een foto van verder weg.


Een tool om te zorgen voor eenheid in je feed is Unsunsplash.com plash. Dit geeft je bijvoorbeeld de mogelijkheid om in collecties te zoeken. In deze collecties hebben alle foto’s dezelfde stijl.



Gebruik een feedplanner

Experimenteer met een feedplanner of preview app hoe jouw foto matcht met de rest van je feed. Hierdoor hoef je nooit een foto te plaatsen om die vervolgens weer te verwijderen omdat deze niet past bij de rest van je foto’s. Er zijn verschillende apps of websites die je hiervoor zou kunnen gebruiken zoals: Planoly, later.com en Instaplan. Naast dat je met deze app een preview kan krijgen van je feed kun je ook je post inplannen en uitgebreide statistieken inzien.


Is het echt nodig?

Is de moeite en tijd die het kost om een strakke feed te maken het echt waard? Ja en nee, het is maar net hoe je ernaar kijkt. Als je als onderneming een strakke Instagram feed hebt, kom je professioneler over. Bijna alle grote B2C bedrijven hebben goed nagedacht over de stijl van hun berichten, dit maakt hun content direct herkenbaar. Vaak hebben deze bedrijven daarnaast ook veel volgers. Maar daar komt meer bij kijken dan alleen een mooie feed.


Zo is het verhaal dat bij de foto staat ook van belang. Wat vertelt jouw bericht? Is het informatief, grappig of wil je er juist mensen mee inspireren. Dat een foto moet passen bij je bedrijf staat vast, maar dat het ook moet passen bij al je andere berichten hoeft niet altijd. Bij een B2C bedrijf is dat belangrijker dan B2B onderneming, hierbij maak je vaak met een andere insteek gebruik van het platform. Of het de moeite waard is moet je dus zelf bepalen.



Hulp nodig?

Wij helpen door specifiek te kijken naar jouw bedrijf en branche. Wij maken een contentplan op maat. Bij Ziemnsocial bieden we al social media beheer aan vanaf 45,- per maand. Meld je vandaag aan en krijg de eerste maand gratis!


Bedankt voor het lezen, vergeet deze blog niet te delen op jouw favoriete sociale media

12 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven