Instagram stories effectief inzetten in 2021


Stories kennen we alweer een tijdje. Ze zijn nog steeds razend populair en enorm effectief. Je kunt er op veel verschillende manier gebruik van maken. Of het nu gaat om het delen van een foto of een video, hoe vaker je stories post hoe beter je online zichtbaarheid wordt. We leggen hieronder alles uit over het effectief inzetten van stories in 2021.


Voor dat we beginnen: wat zijn stories

Met Instagram stories kun je verschillende soorten media zoals: foto’s en video’s eenvoudig delen. Wat houdt een Instagram story precies in:

· 1 clip van een story duurt 10 seconden. Als je story langer duurt, wordt deze automatisch over meerdere stories verdeeld.

· meerdere stories vormen één verhaal.

· na 24 uur word je story automatisch verwijderd, tenzij je hem opslaat in je hoogtepunten.

Instagram stories zijn een zeer interactief onderdeel van Instagram, hierdoor werkt het ook zo goed. Zo kun je een poll, slider of zelfs een quiz delen met je volgers. Daarnaast kunnen mensen opmerkingen bij je story plaatsen. Door hashtags of een locatie tag in je story toe te voegen bereik je een groter publiek.


Waarom Instagram stories gebruiken

Instagram stories zijn razend populair en veel bedrijven weten ze slim te gebruiken. Eén van de sterkste punten van Instagram stories is, dat ze na 24 uur verdwijnen. Dit geeft mensen het gevoel dat ze jouw story wel moeten bekijken voordat deze verdwijnt. Als je als bedrijf leuke relevante stories maakt, bind je echt mensen aan je onderneming.

Daarnaast bieden Instagram stories veel mogelijkheden voor interactie. Zo zijn er veel functies aanwezig om vragen te stellen of zelf binnen te krijgen. Een voorbeeld hiervan is de poll-functie. Stel een vraag en laat je publiek stemmen.


Content ideeën

De juiste content soorten gebruiken voor je stories is de sleutel tot de online branding van jouw bedrijf. Bij het kiezen van welke content je gaat gebruiken is het belangrijk om je doelgroep goed te kennen en te blijven kijken naar wat werkt voor jouw bedrijf en wat juist niet. Als iets bij je doelgroep aanslaat betekent dit niet dat dit over een paar maanden nog hetzelfde is. Het is dus belangrijk te blijven kijken naar welke content soorten werken en welke niet. Hieronder hebben we 4 soorten content ideeën voor stories uitgelegd.


Wees een expert

Door veel tips en handige technieken te delen zet je jouw bedrijf als expert neer en dit geeft een positief gevoel bij potentiële klanten. Voorbeelden van content die je kan delen om jouw expertise over te brengen zijn:

  • · Het delen van vraag en uitleg

  • · Het delen van jouw mening over nieuws binnen jouw vakgebied

  • · Het oplossen van een probleem in een paar eenvoudige stappen

  • · Het delen van waarde volle feiten, tips en technieken

  • · Het delen van het laatste nieuws over jouw vakgebied

Door stories met behulpzame of nuttige informatie te delen, geef je jouw content waarde mee.



Laat je zelf zien

Maak een connectie met je doelgroep door ze een online kijkje te geven in je bedrijf. Mensen kunnen zich eerder hechten aan een persoon dan aan een product of dienst. Je volgers zullen het altijd leuk vinden om het verhaal achter jouw bedrijf te zien. Content ideeën hiervan zijn:

  • · Laat je werkplek zien

  • · Toon jouw producten/diensten in actie

  • · Laat je medewerkers iets over zichzelf vertellen

  • · Deel jouw bedrijfsprocessen (wat gebeurt er als er een product/dienst wordt besteld)

  • · Deel iets over het verloop van je werkdag

Door dingen over jezelf en je bedrijf te delen krijgen je volgers het gevoel dat ze ergens bij horen en hiermee creëer je een online groepsgevoel.


Deel inspiratie

Iedereen mist soms wel eens een beetje inspiratie. Hoe mooi is het als jij daarbij kan helpen! Als bakker kun je bijvoorbeeld de lekkerste recepten voor brood delen of als kapper de beste manier om je haar gezond houden. Hieronder staan meer voorbeelden van inspiratie: content die je op je stories kan delen.

  • · Deel Inspirerende quotes

  • · Vertel een succesverhaal

  • · Deel wat jouw product of dienst zo bijzonder maakt.

  • · Deel jouw aanpak en leg uit waarom je op deze manier te werk gaat

  • · Deel persoonlijke anekdotes

Probeer de content dichtbij je doelgroep te houden. Weet waardoor ze geïnspireerd raken en tegen welke problemen ze aanlopen. Jij bent de ervaringensdeskundige in jouw eigen vakgebied.


Stel vragen

Zoals eerder gezegd zijn stories hier uitstekend geschikt voor. Daarnaast toon je door vragen te stellen interesse in je doelgroep. Vragen triggeren mensen om te reageren. Voorbeelden hiervan zijn:

  • · Host een quiz op je stories

  • · Vraag naar ervaringen van je doelgroep

  • · Vraag naar de interesses van je doelgroep

  • · Vraag om tips en suggesties van je doelgroep

  • · Vraag hoe je doelgroep over nieuws in jouw branche denkt

Zoals eerder genoemd bieden stories de mogelijkheid om polls, sliders en vraagstickers toe te voegen. Dit is het meest sterke argument om stories in te zetten bij online interactie met je doelgroep.

De mogelijkheden met Instagram stories zijn eindeloos. In de bovenstaande lijst staan nog lang niet alle soorten content voor stories. Niet elke soort content is even geschikt voor jouw bedrijf. Wees creatief, want alleen op die manier val je echt op!


De juist content strategie!

Wij helpen door specifiek te kijken naar jouw bedrijf en branche. Wij maken een contentplan op maat. Bij Ziemnsocial bieden we al social media beheer aan vanaf 45,- per maand. Meld je vandaag aan en krijg de eerste maand gratis!



Bedankt voor het lezen, vergeet deze blog niet te delen op jouw favoriete sociale media.

13 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven