Het Facebook algoritme uitgelegd


Hoe krijg je meer likes en meer bereik? Ons antwoord: je moet de doelgroep snappen, maar ook het Facebook algoritme begrijpen. Daarom leggen we in deze blog het algoritme van Facebook uit en vertellen we hoe je meer bereik krijgt.


Persoonlijke berichten krijgen voorrang

Facebook geeft sinds 2018 persoonlijke berichten voorrang. Dit zorgt ervoor dat je met een bedrijf ’s profiel minder bereik heb dan een persoonlijk profiel. Dit doet het bedrijf omdat het zich meer is gaan focussen op het verbinden van mensen in van plaats en minder op het consumeren van content aanspoort. Het huidige algoritme bepaald wat er op je tijdlijn komt op basis van je interesses reageer jij veel op foto’s maar niet op video’s dan geeft Facebook onder het nom van gebruiks ervaring meer foto’s weer op je tijdlijn in van plaats video’s.


Naast het verbinden heeft het bedrijf ook een andere reden om bedrijfsprofielen minder bereik te geven. Het wil namelijk bedrijven aansporen om te adverteren op het platform. Een meeting van 2019 aantoonde dat gemiddeld maar 5,5 procent van je volgers jouw bericht daadwerkelijk te zien krijgt. Het verlagen van bereik is een trend die al jaren aan de gang is. Er zijn verschillende enquêtes verspreid om de meningen en gegevens de gebruikers te verzamelen. Deze uitkomsten gebruikt Facebook vervolgens om het algoritme aan te passen.


Aangezien het bereik met een bedrijf’s profiel op Facebook zo laag licht kan het Interessant zijn om te gaan adverteren of je berichten te promoten (betaald bereik) Hiermee zorg je ervoor dat je bericht wel door al volgers word gezien. Voordat je gaat adverteren op Facebook is het belangrijk je zelf een paar dingen af te vragen zoals: wat is de reis die je klant aflegt en kopen mensen gelijk de eerste keer als ze op je website komen of gaan daar eerst meerde bezoeken aan vooraf. Daarnaast moet je je ook afvragen wat de kleinste stap is om met je doelgroep in contact te komen. Ben je bijvoorbeeld makelaar, adverteer dan met bijvoorbeeld een gratis taxatie, iemand die zijn huis wilt laten taxeren heeft vaak ook de intentie om zijn huis te verkopen.



Groter bereik door berichten die interactie opwekken

Er is ook een gratis manier om het bereik van je bericht te vergoten. Als je bericht reacties en discussies uitlokt, heeft het een grotere kans om op de tijdlijn te terecht te komen. Breng bijvoorbeeld je zelf in beeld, Laat mensen mee beslissen over bijvoorbeeld je volgende omslagfoto of stel gewoon een vraag aan je volgers. Geef elk bericht in ieder geval een oproep tot actie mee dit doe je met een CTA oftewel een call-to-action. Met een CTA roep je mensen op om direct een handeling uit te voeren. Bijvoorbeeld: Laat hieronder jouw mening weten. Door een CTA persoonlijk te maken werkt deze vaak beter. In plaats van Laat hieronder jouw mening weten krijg je … wat is jouw mening?, laat het hieronder weten. Er bestaat geen perfecte CTA die altijd werkt. In principe werkt elke call-to-action in meer of mindere mate. Stel je na het schrijven van de CTA altijd de volgende vragen: Trekt de call-to-action de aandacht en zal de volger klaar zijn om op dit punt deze handeling uit te voeren?


Testen, testen en nog eens testen. Leer je volgers kennen wat voor het ene bedrijf werkt werkt voor de andere niet, wat nu werkt werkt over een jaar waarschijnlijk niet. Om er achter te komen wat voor jouw werkt moet je constant experimenteren met verschillende soorten content en daar weer van leren.


Een groter publiek bereiken?

Wij helpen door specifiek te kijken naar jouw bedrijf en branche. Wij maken een contentplan op maat. Bij Ziemnsocial bieden we al social media beheer aan vanaf 45,- per maand. Meld je vandaag aan en krijg de eerste maand gratis!

2 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven