Duidelijke doelen voor social media bepalen met deze tips


Veel bedrijven hebben social media inmiddels ontdekt. Maar vaak zit er nog maar weinig strategie achter. Zonde! Een strategie geeft houvast, hierdoor weet je precies wat de bedoeling is. Er is geen strategie zonder eerst duidelijke doelen te stellen. Daarom leggen we in deze blog alles uit over het stellen van de juiste doelen en hoe je ze kunt bereiken.


Je doelen bepalen

Waar streef je naar met de inzet van social media? Als bedrijf is het belangrijk om doelen te stellen, hierdoor krijg je namelijk een beter beeld van wat er moet gebeuren om dit doel te bereiken. Wat wil je het liefst? Het lukt bijvoorbeeld waarschijnlijk niet om in één keer je naamsbekendheid te vergoten en de binding met je volgers te verbeteren. Ga daarom na wat het belangrijkste is voor jouw onderneming.

Duidelijke doelen geven niet alleen inzicht in de manier waarop je jouw content moet vormgeven, maar ook of de door jouw gekozen social media platformen wel succesvol zijn voor je bedrijf.


KPI’s

Om te zien of jij je doelen behaalt, maak je gebruik van KPI’s ook wel kritieke prestatie indicatoren. Het geeft dus simpel gezegd aan, in hoeverre jij succesvol bent ten opzichte van het gestelde doel. Hieronder zullen we 3 verschillende voorbeelden geven van KPI’s die je kunt gebruiken om je content te analyseren.


Bereik

Het eerst genoemde KPI is bereik. Door bijvoorbeeld de hoeveelheid volgers op Instagram en likes op Facebook bij te houden over een gekozen periode weet je of jouw bereik juist toe- of afneemt. Social media platformen, zoals Instagram en Facebook laten je het bereik van een specifieke post zien. Zo kan je bij Facebook je bijvoorbeeld het organisch bereik zien. Dit houdt in hoeveel mensen jouw bericht op hun tijdlijn hebben gekregen zonder de inzet van advertenties.

Door verschillende gegevens over een bepaalde periode met elkaar te vergelijken kan je duidelijk beeld krijgen van je bereik. Verschilt het bereik als je jouw bericht vroeg of laat post of maakt dit geen verschill? Maakt het uit of je een video, foto of link deelt?. Dit soort vragen geven je een duidelijk beeld van je doelgroep en hoe je hier op kunt inspelen.


Betrokkenheid

Het aantal volgers maakt niet uit, hoe betrokken ze zijn wel! Betrokkenheid van je doelgroep kan je meten aan de hand van verschillende factoren zoals: het aantal kliks op een door jouw gedeelde link, het aantal comments of het aantal likes bij je bericht. Door dit te meten weet je of je doelgroep jouw content daadwerkelijk heeft gezien.

Trek betrokken volgers aan door je content bijvoorbeeld persoonlijk te maken en laat positieve reacties bij je bericht ook niet zomaar voorbij gaan, maar reageer hier positief op. Zo bouw je een hechte community op met daarin veel trouwe klanten.


Conversie

Wanneer je mensen naar je website wilt krijgen om bijvoorbeeld een aankoop te doen, Is het aan te raden hiervan de conversie te meten. Met conversie meten bereken je het percentage bezoekers dat via de link op jouw social media naar je website gaat om vervolgens een aankoop te doen of zich in te schrijven. Om je conversie te meten kun je het beste tools zoals: google analystics of bitly.com gebruiken.


Leer van je concurrenten!

Het kan geen kwaad om te bekijken wat je concurrenten op social media doen. Doet de concurrent het beter op social media, dan kun je bijvoorbeeld de contentsoort(-en) deels overnemen. Beperk je niet tot concurrenten in Nederland, kijk bijvoorbeeld ook naar concurrentie uit andere landen. Welke hashtags gebruiken zij bijvoorbeeld en wat is hun tone of voice. Hier kan je veel nieuwe ideeën van opdoen. Daarnaast kun je jouw social media vergelijken met die van de concurrent en hiermee kijken welke kansen jij kan benutten die concurrent niet benut.


Vind je het nog moeilijk om je doelen te bepalen!

Wij helpen door specifiek te kijken naar jouw bedrijf en branche. Wij maken een contentplan op maat. Bij Ziemnsocial bieden we al social media beheer aan vanaf 45,- per maand. Meld je vandaag aan en krijg de eerste maand gratis!


Bedankt voor het lezen, vergeet deze blog niet te delen op jouw favoriete sociale media.

6 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven