De werking van het Instagram algoritme en de fabels ontkracht


Hoe krijg je meer likes en meer bereik? Ons antwoord: je moet de doelgroep snappen, maar ook het Instagram algoritme begrijpen. Daarom leggen we in deze blog het algoritme van Instagram uit en kijken we naar 5 fabels.


Wat is een algoritme ook alweer?

Algoritmes hebben het doel om de content die voor jou het meest relevant is als eerste te tonen. Het algoritme is een formule waarmee social media kanalen content die voor jouw relevant is te laten zien. Het is een stukje code in de programmeertaal waarvan alle social media platformen tegenwoordig gebruik maken en die ze actief inzetten voor iedereen die gebruik maakt van het platform.


In de begindagen van social media bestonden er nog geen algoritmes. Als jij toen iets poste verscheen het bericht automatisch boven aan de tijdlijn van jouw vrienden en volgers. Tot het moment dat iemand anders iets post en jouw bericht naar plek 2 ging. Omgekeerd chronologisch noemen we dat. Om gebruikers een betere ervaring te geven zijn algoritmes bedacht.


Wat bepaalt jouw tijdlijn?

Instagram heeft gezegd dat de opbouw van jouw tijdlijn wordt bepaald door deze drie belangrijkste factoren:

  • Interesse. Het algoritme bepaald door eerdere interacties bij andere berichten hoe groot de kans is dat jij een bericht interessant gaat vinden.

  • Nieuwheid. Het platform heeft meer voorkeur voor berichten die een paar uur oud zijn, dan voor berichten die al een paar weken oud zijn.

  • Relatie. Het algoritme laat berichten van accounts die je vaker liket of waar je een reactie achterlaat, eerder naar voren komen op je tijdlijn.


5 fabels over het Instagram algoritme


Persoonlijke profielen zijn beter zichtbaar

Sinds het ontstaan van business profielen gaan er geruchten dat deze minder bereik hebben, dan een persoonlijk profiel. Instagram wilde volgens de fabel onderscheid maken, zodat de berichten van bedrijven minder vaak getoond zouden worden. Ze wilden ermee bereiken dat bedrijven sneller gingen adverteren op het platform. Instagram noemt dit onzin en wil met een business-acount alleen maar meer mogelijkheden bieden aan bedrijven, zoals het in kunnen zien van statistieken.


Instagram geeft video’s voorrang

Instagram heeft aangegeven geen onderscheid te maken tussen foto’s en video’s. Maar wanneer je als gebruiker vaker video’s liket of hierop reageert, zul je automatisch ook meer video’s terug zien op je tijdlijn.


Alle features gebruiken voor een betereplek op de tijdlijn

Sommige gebruikers denken dat je alle functies van het platform moet gebruiken (van IGTV tot stories en Livestreams) om bevooroordeeld te worden door het algoritme. Jouw bericht zou hierdoor veel beter in de feed naar voren komen, dan de berichten van andere accounts die alleen reguliere posts plaatsen. Volgens Instagram is dit wederom niet waar.


Gestraft worden als je teveel post

Het algoritme zal je niet straffen als om het uur een nieuwe post plaatst. Als je door een te hoge frequentie weinig interactie krijgt bij een bericht is dit wel een andere verhaal. Hier zal het algoritme je wel voor ‘straffen’ met een lager bereik. Als een post weinig interactie heeft denkt het algoritme namelijk dat deze niet relevant zal zijn voor andere gebruikers.



Hulp nodig?


Wij helpen door specifiek te kijken naar jouw bedrijf en branche. Wij maken een contentplan op maat. Bij Ziemnsocial bieden we al social media beheer aan vanaf 45,- per maand. Meld je vandaag aan en krijg de eerste maand gratis!




Bedankt voor het lezen, vergeet deze blog niet te delen op jouw favoriete sociale media


4 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven