5 tips voor de online branding van jouw bedrijf


Hoe zet je jouw bedrijf online neer? En waar moet je opletten bij de branding van jouw bedrijf? Je bedrijf op de juiste manier online neerzetten is de sleutel naar succes. Daarom geven we in deze blog 5 tips voor de juiste online branding van je bedrijf.

Creëer het groepsgevoel

Mensen zijn groepsdieren en willen dus graag bij een groep horen. Geef je volgers dus het gevoel alsof ze bij een speciale groep horen. Een goed recent voorbeeld van een online groepsgevoel is het social media platform Clubhouse. Deze app is alleen toegankelijk met een iPhone en je moet eerst een uitnodiging van een platformgebruiker krijgen om de app te kunnen gebruiken. Hierdoor voelden mensen die wél van het platform gebruik konden maken zich speciaal.

Dit gevoel kan je ook creëren op je eigen je Instagram of Facebookpagina door een hechte connectie met je doelgroep te maken. Geef ze bijvoorbeeld een online kijkje in jouw bedrijf of laat je volgers kennismaken met je medewerkers. Mensen vinden het lastig om zich te hechten aan een product of dienst. Door juist het menselijke van jouw bedrijf te laten zien geef je mensen het gevoel dat ze erbij horen.

Geef je content waarde mee

Wat is de waarde die jouw bericht met zich meebrengt? Is het uniek of bevat het juist behulpzame of nuttige informatie? Door bijvoorbeeld seizoensgebonden content op het juiste moment te plaatsen, is de kans groot dat dit verder gedeeld en geliket wordt.

Zo geven verschillende autobedrijven auto rijklaar tips vlak voor de zomer of winter. Dat is dus precies op het moment dat de vraag er het hoogst naar is. Een ander voorbeeld is dat bedrijven met een jongere doelgroep examen-anti-stress tips geven, vlak voor de examens beginnen. In principe is alles mogelijk, zolang het maar bij je bedrijf en doelgroep past. Deel in de zomer dus geen mooie fietsroutes terwijl je een kapperszaak hebt.

Vaste rubrieken

Door iets eigens of herkenbaars aan je bedrijf te koppelen, geef je jouw bedrijf een soort gezicht. Heb je een kookwinkel, geef dan bijvoorbeeld: elke dinsdag een kooktip. Door iets eigens te maken aan je bedrijf, val je op. Daarnaast vindt jouw doelgroep dit waarschijnlijk leuk en interessant. Sommige volgers kunnen hier écht naar uitkijken. Bij het bedenken en maken van vaste rubrieken is het belangrijk goed naar je doelgroep te kijken. Bij hun moet het immers uiteindelijk aanslaan.

Grote bedrijven zijn hier vaak goed in. Zij weten hoe ze iets eigens aan hun merk kunnen koppelen, dit doen ze vaak op een grappige of leerzame manier. Cup a soup had bijvoorbeeld iedere dag om vier uur een grappig cup a soup momentje van de werkvloer.

Vertel de verhalen van jouw bedrijf

Mensen zijn dol op verhalen en vooral op video’s! Het is niet voor niks dat social media platformen zoals Instagram, Facebook en Snapchat een verhalenfunctie hebben. Vertel bijvoorbeeld verhalen van klanten, medewerkers of lotgenoten. Ervaringen en verhalen die goed verteld worden, spreken aan! Verhalen maken een Instagram/Facebook pagina menselijk.

Houd het positief

Minder positieve berichten wekken vaak verontwaardiging. Hierdoor is er vaak weinig interactie met het bericht. Negatieve berichten delen we daarnaast ook veel minder snel met andere platformgebruikers. Berichten die juist positieve emoties op wekken worden vaker gedeeld met anderen. Op berichten die humor, liefde en aandoenlijkheid aanspreken wordt ook sneller gereageerd. Negatieve berichten kunnen wel, maar maak ze dan bijvoorbeeld eerder aandoenlijk dan negatief.


De juist content strategie!

Wij helpen door specifiek te kijken naar jouw bedrijf en branche. Wij maken een contentplan op maat. Bij Ziemnsocial bieden we al social media beheer aan vanaf 45,- per maand. Meld je vandaag aan en krijg de eerste maand gratis!

Bedankt voor het lezen, vergeet deze blog niet te delen op jouw favoriete sociale media.

10 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven