4 tips voor de perfecte inhaker


Actualiteit koppelen aan jouw bedrijf. Het is iets wat veel kan brengen! Denk aan meer verkeer naar je website, meer volgers en interactie. In deze blog geven we 4 tips voor de perfecte inhaker.


Wat is een inhaker nou eigenlijk?

Met een inhaker haak je op een vaak grappige manier in op de actualiteit. Veel bedrijven maken gebruik van inhakers, omdat ze goed werken. Met de juiste inhaker kan je een groot publiek bereiken en veel interactie krijgen. Vooral sociale media platformen zoals Instagram en Facebook lenen zich goed voor grappige inhakers. Inhakers worden 3 keer zo vaak gedeeld via social media dan niet inhakers. Je kunt inhaken op voorspelbare gebeurtenissen of onverspelbare momenten. Dit zijn gebeurtenissen die onverwachts grote belangstelling krijgen. Inhakers op onvoorspelbare gebeurtenissen worden gemiddeld 1,5x vaker gedeeld, dan inhakers op voorspelbare gebeurtenissen. Het voordeel van onverwachte inhakers is, dat je flink kunt meeliften op het succes van het moment.


Blijf bij je branding/bedrijf

Er zijn per jaar duizenden inhakers. Wees dus selectief op welke dagen je gaat inhaken. Als je kiest voor dagen waarop iedereen al inhaakt is de kans dat je opvalt tussen de (grotere) bedrijven niet zo groot. Daarom kan je ook kijken naar dagen/gebeurtenissen waaraan weinig bedrijven aandacht besteden. Blijf hierbij wel kijken naar je doelgroep. Niet elke inhaker valt goed bij je doelgroep, daarom is het belangrijk dichtbij je bedrijfsvisie te blijven. Ook de stijl en de ‘tone of voice’ van bericht moeten goed passen bij je bedrijf. Stel je hebt een schoonheidsalon en het WK voetbal komt eraan. Het grootste deel van je klanten is geen voetballiefhebber, dan valt een inhaker op dit WK (waarschijnlijk) niet goed bij je doelgroep.

Timing is key

De kracht van een goede inhaker is timing. Veel inhakers zijn van te voren al te bedenken, zoals die voor Kerst, halloween en Koningsdag. Toch kunnen dingen soms anders uitpakken dan je misschien verwacht. Denk bijvoorbeeld aan een post over sneeuw als het regent. Dit zal niet goed aanslaan. Een sterke inhaker is actueel en soms onverwachts. Voor onverwachte inhakers is het belangrijk om goed op de hoogte te zijn van het laatste nieuws en snel te kunnen bedenken hoe je het naar je eigen bedrijf kan vertalen. Inhaken op onverwachte gebeurtenissen kan lastig zijn, maar heeft vaak meer effect dan een inhaker op een geplande gebeurtenis.


Op vallen hoe doe je dat?

In het drukke social media landschap worden we op tijden zoals Koningsdag, halloween en Kerst overspoeld met inhakers van bijna ieder (groot) bedrijf. Houd je inhaker scherp en zorg dat die goed wordt uitgevoerd. Dat begint met het kiezen van de juiste invalshoek, daarna ga je pas kijken naar de uitvoering. Een goede inhaker maken, kan veel tijd kosten. Hierbij geldt: Doe het goed of doe het niet! Ook al is het nog zo’n goed idee, met een slechte uitvoering kom je nergens. Bij het maken van een inhaker geldt vaak: Simpel werkt meestal verbazend goed.


Maak je al gebruik van een inhaakkalender?

Om een leuke inhaker te verzinnen moet je wel eerst weten welke inhakers er allemaal mogelijk zijn. Er zijn verschillende soorten inhaakkalenders, maar ik raad je aan om die van jaarkalender.nl te gebruiken Deze geeft alles duidelijk weer en geeft je de nodige informatie over een inhaker als je erop klikt.


Vind jij inhakers nog lastig?

Geen probleem! Door specifiek te kijken naar jouw bedrijf en branche. maken wij een contentplan op maat. Bij Ziemnsocial bieden we al social media beheer aan vanaf 45,- per maand. Meld je vandaag aan en krijg de eerste maand gratis!

8 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven